Googlen hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization)
Googlen hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaan kotisivujen toteuttamista avainsanojen ja rakenteiden kautta, jotta Google tunnistaa kotisivut. Hakukoneoptimoinnissa tarkistetaan kotisivujen rakenne. Jokaisella kotisivulla tulisi huomioida hakukoneoptimointi, koska tällöin asiakkaat löytävät juuri etsimänsä tiedot; palvelut ja yritykset.
Miten?
Me tiedämme miten Google poimii hakutulokset. Google käyttää termiä: ”Mobile First”. Kotisivut kannattaa suunnitella ensin päätelaitteisiin ja sitten PC-näkymään (desktop). Valtaosa kuluttajista hakee tietonsa puhelimella, joten on erittäin tärkeätä, että kotisivut toimivat ja näkyvät hyvin puhelimella.
Mitä tiedämme Googlen sivujen indeksoinnista?
Google ei ole koskaan paljastanut millä algoritmeilla se lajittelee hakutulokset. IT-insinöörit ovat tulleet siihen tulokseen, että Google pisteyttää kaikki indeksoimansa sivut. Mitä suurempi piste on sen paremmin se näkyy hakutuloksissa. Pisteisiin voi vaikuttaa tehokkaalla suunnittelulla ja toteutuksella.
Miten aloittaa suunnitelma?
Kannattaa valita tietyt kategoriat, joita lähtee kehittämään. Parantamalla kotisivuja vaiheittain saat pikku hiljaa myös enemmän näkyvyyttä Googlessa.
Tärkeimmät kohdat
TAVOITETTAVUUS
Kotisivut tavoitetaan parhaiten asettamalla oikeat avainsanat esimerkiksi ennakoivan tekstin syötön tai Google Search Console -työkalun avulla.
SISÄLTÖ
Sisällön toteuttamisessa oleellisinta on asiakaslähtöisyys eli mitä tietoja asiakas mahdollisesti etsii kuten liikkeen aukioloajat, sijainti tai yhteystiedot. Oleellisimmat tiedot on hyvä näkyä jo suoraan Googlen hakutuloksien listauksessa.